[  Výstavba  ] [  Výzbroj  ] [  Typologie  ] [  Odkazy  ]

Batterie Monte Angellino

Tvrz Monte Angellino je jednou ze dvou dělostřeleckých tvrzí zabudovaných do stejnojmenné hory. Na rozdíl od sice nedaleké, ale velmi těžko přístupné baterie Sapelli je tato tvrz poměrně dobře identifikovatelná v terénu a bez problémů přístupná.

Poněkud neobvykle byla hlavní výzbroj, kterou tvořily čtyři kanóny ráže 75 mm (75/27), umístěna v betonových objektech ve střílnách z prostého betonu. Samotné objekty byly kvůli maskování obloženy kamenem. Tvrz disponovala dvěma vchody. Přímo k jednomu z nich vede vojenská silnice. Vchod nebyl nijak chráněn, v podzemí byla pouze umístěna střílna na ochranu vchodové části podzemí. Naproti tomu druhý vchod se nachází zhruba ve skále zhruba 4 metry nad příjezdovou komunikací. Také on disponuje pouze ochranou střílnou v první zatáčce podzemní chodby.

Oba vstupy ústí do velkého kasárenského sálu, který je v současné době rozdělen zděnou příčkou na dvě části a tak není průchozí. Z tohoto sálu vedou zvlášť přístupové chodby do čtyřech betonových objektů, které disponují jedinou velkou střílnou pro polní kanón. Palba zbraní byla směřována bočně do prostoru Vallon de la Miniere, na horský masiv končící horou Monte Bego a na dostřel bylo také Vallée des Merveilles. Z boku tak byla podporována obrana kterou tvořilo Caposaldo Pian Tendasco a Caposaldo Valauretta.

Blízká obrana tvrze nebyla nijak zajištěna. Pozorování zajišťovala nedaleká dělostřelecká pozorovatelna, která se nachází nedaleko kóty 2201 m.n.m. - Mont Agnelino. V bezprostřední blízkosti vede také turistická stezka. Samotná tvrz se nachází na skalnatém hřebeni severně od kóty v nadmořské výšce 2159 m.n.m.

Přístup ke tvrzi je možný z Baisse de Peirefique kamenitou cestou ve směru Baisse d´Ourne. Odtud po opačné straně hřebene začíná klesat vojenská silnice vedoucí do Tende (cestou se nachází podzemní úkryt a také by zde měla být otevřená stanoviště dělostřelectva). Doprava odbočuje serpentinami cesta v jižním směru na Monte Angelino. Cestou se nachází pozůstatky po několika kasárenských budovách. Odbočit je nutné před skalnatým hřebenem doleva, cesta po několika strmých serpentinách končí přímo před vchodem do tvrze. Cesta vedoucí přes hřeben dále vede přímo pod bojovými objekty a pokračuje dál k dělostřelecké pozorovatelně.

Při pěším výstupu z Casterina je vhodné zvolit turistickou stezku vedoucí přes ukazatele 368 a 366 (dolů údolím), odkud odbočuje přímá cesta na Baisse d´Ourne (356). Odtud již stejnou trasou k rozcestníku 355, který je nedaleko jednoho z dělostřeleckých objektů.